Raadpleeg nu onze training kalender

Commercieel plan

Commercieel plan

Het opstellen van een commercieel plan, ook wel marketingplan genoemd, is even essentieel als uw ondernemingsplan. In het marketingplan beschrijft u namelijk welke doelstellingen u met uw commerciële acties wilt behalen. Het is het visitekaartje van uw product of dienst. Daarnaast beschrijft u ook de markt: wie zijn uw (potentiële) klanten, hoe vindt u ze en hoe vinden ze u? Ook onderzoekt u uw concurrenten ter vergelijking: wat zijn hun sterke en zwakke punten ten opzichte van uw bedrijf?commercieel plan

In het marketingplan worden o.a. volgende punten aangehaald:

  • De beschrijving van de markt, de doelgroep en de concurrentie
  • De aanpak om deze markt te bewerken
  • De middelen die u zult moeten benutten

Aangezien uw markt steeds inspeelt op trends en ontwikkelingen die vooraf niet gekend zijn, stuurt u regelmatig uw commercieel plan bij naar de huidige marktsituatie.

Een commercieel plan is onmisbaar voor uw onderneming. Door de combinatie van specifieke technieken komt u in contact met uw potentiële klanten.

Voordelen van een commercieel plan

  • Een globaal overzicht van uw markt
  • Stimulatie van het verkoopcijfer
  • U kunt uw product of dienst aanprijzen

Optimaal commercieel plan opstellen

Bizlaunch helpt u graag bij het opstellen van een ijzersterk commercieel plan. We beginnen met een doelgroepanalyse. Bij deze analyse beantwoorden we enkele essentiële vragen:

  • Welke klanten/prospecten wilt u bereiken?
  • Hoe groot is uw doelgroep
  • Waar is deze doelgroep gevestigd?
  • Hoeveel procent moet minimaal op een actie reageren?

Tijdens deze analyse is het bijzonder lonend om meteen uw eigen, zo compleet mogelijke klantendatabase aan te leggen. Dit zal u kosten en moeite besparen bij elke aanpassing van het marketingplan. Het resultaat is een duidelijke afbakening van uw markt en een transparant overzicht van de laatste ontwikkelingen in uw markt.

In een commercieel plan kijken we via een concurrentieanalyse ook naar uw concurrenten. Zodra u een helder beeld heeft van de producten of diensten die u zelf aanbiedt, inventariseert u uw concurrenten. Wat zijn hun sterke punten? Waar zijn ze slechter in, vergeleken met uw bedrijf? Vergelijkingspunten zijn bijvoorbeeld: prijs, product, kwaliteit, service, garantie en milieubewustheid.

Eens u klanten en concurrenten in kaart hebt gebracht, kunt u zich richten op de promotie van uw onderneming. Uit ons concurrentieonderzoek is gebleken wat uw sterke punten zijn. Hiermee gaan we aan de slag! Bepaal vooraf wat u met een promotiecampagne wilt bereiken. Stel bij al uw acties een duidelijk doel voorop. Op basis daarvan kunt u achteraf het effect van uw campagne analyseren.

Kortom, doe vandaag nog beroep doen op de expertise van Bizlaunch! Contacteer ons om vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf te bespreken.

Contacteer Ons

Bedankt, uw bericht werd goed ontvangen!

Wij zijn sociaal

Alle rechten voorbehouden © 2015 BizLaunch